یقه ماشین استاندارد بازار خودرو

یقه: ماشین استاندارد بازار خودرو

گت بلاگز بازار خودرو پرايد و پژو 405 خيال رفتن ندارند

قانون هم نتوانست پرايد و پژو 405 را به خداحافظي محکوم کند. چند ماه پيش بود که رئيس شرکت استاندارد ايران اعلام کرد که طبق قانون خودروهايي که 10 سال از توليد آنه

پرايد و پژو 405 خيال رفتن ندارند

پرايد و پژو 405 خيال رفتن ندارند

عبارات مهم : ماشین

قانون هم نتوانست پرايد و پژو 405 را به خداحافظي محکوم کند. چند ماه پيش بود که رئيس شرکت استاندارد ايران اعلام کرد که طبق قانون خودروهايي که 10 سال از توليد آنها مي گذرد بايد با خطوط توليد خداحافظي کنند. نيره پيروزبخت مستقيما از دو خودروي پرايد و پژو 405 نام برد که طبق اين قانون ديگر جايي در خطوط توليد نخواهند داشت.

پرايد و پژو 405 خيال رفتن ندارند

هر چند که رئيس شرکت استاندارد وقت خاصي را براي خروج خودروهاي 10 ساله اعلام نکرد ولی بيش از 10 سال بود که پرايد و پژو 405، راهي بزرگراه هاي کشور شده است بودند و اين خبر به معني خداحافظي زودهنگام اين خودروها از خطوط توليد معنا شد.

پرسش هاي بسياري راجع به خداحافظي اين دو ماشین مطرح بود؛ خودروهايي که يکي شرکت خودروسازي سايپا را سرپا نگه داشته و بعد از خداحافظي پيکان، عنوان پرتيراژترين خودروي کشور را به خود تخصیص داده شده است داده بود و ديگري هم که هنوز طرفداران خاص خود را داشت و هر چند پرفروش ترين خودروي ايران ماشین محسوب نمي شد ولی با وجود قديمي بودن هنوز هم مشترياني را پاي ميز خريد مي آورد. پرسش ها در نهايت به تاريخي خاص رسيدند، آن هم يک سال و نيم بعد. معاون وزير صنعت زمستان سال گذشته بود که اعلام کرد، پرايد و پژو 405 تا دي 1397 از رده خارج خواهند شد.

قانون هم نتوانست پرايد و پژو 405 را به خداحافظي محکوم کند. چند ماه پيش بود که رئيس شرکت استاندارد ايران اعلام کرد که طبق قانون خودروهايي که 10 سال از توليد آنه

از آن بعد ولی و اگرهاي بسياري براي خداحافظي خودروها از خطوط توليد، مطرح شد؛ ولی و اگرهايي که قطعيت خداحافظي را کمرنگ کرد. چند روز پيش بود که بار ديگر رئيس شرکت استاندارد با اشاره به اينکه در آذر 97 آخرين وقت ارتقاي کيفي خودروهاست، اعلام کرد: «خودروهايي که تا ابتداي دي سال 1397 نتوانند 83 استاندارد خودرويي مصوب را بگذرانند، به ناچار از خطوط توليدي خارج خواهند شد.» اين صحبت ها، اين پرسش را مطرح کرد که يعني اگر پرايد و پژو 405 که طبق قانون بايد از رده خارج شوند، اين استانداردها را پاس کنند، مي توانند به توليد ادامه دهند يا خير؟ اين پرسش، پاسخ دقيق و شفافي نداشت ولی ديروز به آن به صورت تلويحي از سوي معاون وزير صنعت پاسخ داده شد و پيش بيني ها مبني بر ماندگاري پرايد و پژو 405 به واقعيت نزديک شد، وقتي معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت از قطعي نبودن توقف خط توليد دو خودروي پرايد و پژو ۴۰۵ در دي سال ۱۳۹۷ خبر داد.

محسن صالحي نيا در نشستي یکسان با تشکل خصوصي بخش صنعت در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه با رسيدن به دي سال ۱۳۹۷ بر اساس خبري مربوط به توقف توليد خودروهايي که ۸۱ مورد استاندارد تدوين شده است به وسیله شرکت استاندارد را رعايت نکنند، خط توليد پرايد و پژو ۴۰۵ متوقف خواهد شد يا خير، اعلام کرد: «اينکه به طور قطع بگوييم در دي سال ۱۳۹7 خط توليد پرايد يا پژو ۴۰۵ متوقف خواهد شد، اين گونه نيست.»

اين درحالي است که پيش ازاين خبرها از قطعيت خداحافظي اين دو ماشین با خطوط توليد مي گفتند ولی حالا به نظر مي رسد که خودروسازان حاضر نيستند، خودروهاي ناايمني را که سال هاي سال بدون هيچ دردسري براي آنها سودده بوده اند، فراموش کنند. شايد آنها تجربه خداحافظي ايران ماشین با پيکان را هنوز به ياد دارند؛ تجربه اي که تا سال ها بعد از ناتواني ايران ماشین در جايگزيني از سودي مي گفت که پيکان براي اين خودروسازي داشت. به اين ترتيب به نظر مي رسد، احتمال ادامه توليد اين دو خودروي قديمي پررنگ تر از احتمال خداحافظي آنها در دي سال آينده خواهد بود و همچنان پرايدي که بيشترين قربانيان بزرگراه اي را در کشور مي گيرد، در خطوط توليد، خودنمايي خواهد کرد.

پرايد و پژو 405 خيال رفتن ندارند

رشد 6 درصدي بخش صنعت

ديروز صالحي نيا، در ادامه اين نشست راجع به رشد بخش صنعت هم صحبت کرد. او اعلام کرد: «رشد صنعت بر اساس آمارهاي بانک مرکزي 6,9 درصد و آمارهاي مرکز آمار ايران 6,5 درصد بوده که بيانگر موفقيت آميز بودن سياست هاي توليدي و ارزش افزوده وزارتخانه است.»

معاون وزير صنعت، ادامه داد: «رشد بخش صنعت در سال هاي ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ به ترتيب منفي 10,5 درصد، منفي 1,7 درصد، 7,6 درصد و منفي 0.3 درصد بوده است.»

قانون هم نتوانست پرايد و پژو 405 را به خداحافظي محکوم کند. چند ماه پيش بود که رئيس شرکت استاندارد ايران اعلام کرد که طبق قانون خودروهايي که 10 سال از توليد آنه

او با اشاره به اينکه در سال گذشته روش هاي نظارتي مختلفي جهت تسهيلات پرداختي به واحدهاي توليدي به کار گرفته شد، بيان کرد: «در مجموع به حدود ۲۵ هزار واحد توليدي تسهيلات تعلق گرفت که ۱۲ هزار مورد آن واحد صنعتي و معدني و ۱۳ هزار واحد مربوط به بخش کشاورزي بود.»

صالحي نيا در مورد تدابير انديشيده شده است جهت حمايت از توليد داخل نيز خاطرنشان کرد: «کارگروه هاي برطرف موانع توليد در استان ها وجود دارد و علاوه براين به سه هزار و ۳۰۰ رديف کالا قیمت ارز مبادلاتي جهت واردات ارائه نمي شود که به عنوان يکي از کارها اساسي در حمايت از توليد داخل به شمار مي آيد.»

پرايد و پژو 405 خيال رفتن ندارند

به گزارش ايسنا، او در پاسخ به سؤالي مربوط به تخصیص داده شده است عوارض ورودي و ماليات اوج در مورد برخي خودروها عنوان کرد: «حداکثر عوارض گروهي در کالاهاي صنعتي و مشابه صنعتي حداکثر ۷۰ درصد بوده و تعرفه ها نيز با سقف ۵۵ درصدي و کف پنج درصدي در مورد هشت طبقه ورودي کالا تعريف شده است است و خودروهايي هم که در چارچوب توليد داخلي قرار گيرند، به نسبت ميزان توليد از تعرفه وارداتي آنها کاسته مي شود.»

معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: «قرار نيست خصوصي سازي خاصي در صنعت ماشین اتفاق بيفتد و بايد بدانيم که سهم دولت در مورد دو شرکت خودرويي زير ۲۰ درصد است و اين وزارتخانه نيز بر اساس سياست هاي در نظر گرفته شده است خود پيش مي رود. علاوه براين در مورد خودروهاي لوکس بر اساس ضابطه تعريف شده است در هيأت دولت خودروهاي بالاتر از دو هزار و ۵۰۰ سي سي درحال حاضر محدوديت واردات دارند.»

صالحي نيا همچنين راجع به وضعيت خودروهاي برقي و هيبريدي، اظهار کرد: «درباره خودروهاي برقي و هيبريدي بايد بدانيم که فعلا در ابتداي راه هستيم و شرکت هايي نيز اعلام آمادگي کرده اند ولی در آمار مربوط به سال ۱۳۹۵ ميزان واردات روند افزايشي بالايي نسبت به سال ۱۳۹۴ داشته است.»

خودروسازان درخواست افزايش قيمت داده اند

معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنين در مورد قيمت گذاري خودروها در سال جاري و نيز احتمال افزايش قيمت ها گفت: «شوراي مسابقه بر اساس مصوبه شوراي اقتصاد مسئول تعيين مکانيسم قيمت خودروهاست و خودروسازان اگر درخواستي در اين رابطه داشته باشند، بايد آن را به شوراي مسابقه اعلام کنند. در مورد برخي خودروها درخواست افزايش قيمت ماشین به شوراي مسابقه ارائه شده است و اين مسئله در صورتي که توجيه مورد نیاز را داشته باشد، مورد بررسي قرار مي گيرد ولی درحال حاضر صحبت هاي من به منزله افزايش قيمت ماشین نيست و همه چيز در شرايط درخواست قرار دارد.»

او در مورد توليد خودروي ۲۰۰۸ و درصد توليد داخل آن در پروژه یکسان اعلام کرد: «شرکتی یکسان به منظور توليد اين ماشین ايجاد و داخلي سازي آن نيز از ۳۰ درصد شروع شده است و بر اساس قراردادهايي که با قطعه سازان منعقد شده است بالغ بر ۸۰ مورد قرارداد مدنظر قرار گرفته است.»

واگذاري کارخانه ارج که در ماه هاي گذشته و بعد از شنيده شدن خبر تعطيلي اش آن هم بعد از چند دهه، حواشي بسياري را با خود همراه کرده و در جريان انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري، در فضاي مجازي غوغايي راجع به تعطيلي واحدهاي قديمي به وجود آورد، عنوان ديگري بود که ديروز از صالحي نيا پرسيده شد. او در مورد آخرين وضعيت واگذاري کارخانه ارج هم توضيح داد: «خريداراني که قصد خريد اين کارخانه را دارند در حال مذاکره با سهامدار اصلي هستند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز کمک خواهد کرد تا از طريق کارگروه مربوطه پيش رود.»

واژه های کلیدی: ماشین | استاندارد | بازار خودرو

نویسنده : getblogs